Het nieuwe jaar komt er alweer snel aan, het lijkt wel steeds sneller te gaan want de dagen en weken vliegen door mijn vingers, zeker als de kids vakantie hebben lijkt alle grip op de tijd weg, geleefd door de waan van de dag. Met het verstrijken van de dagen komen ook de voornemens. Het ene voornemen is nog wilder dan de ander, bv van nooit naar 3x per week sporten, van nooit tijd naar een totaal relaxte zenmeester gaan, of van de moeder die alles altijd draaiende houdt en nooit tijd voor zichzelf heeft of neemt, naar iemand die ineens prima kan delegeren en haar dagen super chill doorkomt, okay keep on dreaming want dat gaat dus echt niet gebeuren, nee ook niet met een kerstwonder 😉

 

De meeste haken af rond 12 Januari (onderzoek van universiteit van Scranton), en helaas ben je dan een illusie armer en dat zou ik echt heel erg jammer vinden. Want het zou zo super zijn als jij wel je goede voornemens waar gaat maken.

De meeste goede voornemens gaan over gezondheid, leefstijl en geldzaken, en weet je slechts 8% houd ze vol…Dit komt door de veel te hoge verwachtingen die ze hebben, vage doelstellingen die niet meetbaar zijn, bv meer sporten, of meer tijd voor jezelf, wat beter werkt is bv ik ga 2 x per week fitnessen, of ik ga 1x per week een avond voor mezelf hebben.

Goede voornemens kunnen echt wel slagen, lees verder hoe

Een mooi gezegde is dat Keulen en Aken ook niet in een dag gebouwd is, dit hebben ze ook gedaan met eerst een goede fundering, goed doordacht plan en stap voor stap de dingen te doen en met een goede planning. Dus hier onder wat stappen die eerst helder moeten zijn voordat je aan de slag gaat en het dus wel gaat volhouden.

 

  • Een goede mindset, die je steeds blijft verbeteren, ja sorry blijf het toch zeggen, zonder deze start komt er niks van de grond, want van een beetje mindset komt er geen echte blijvende verandering en dat is toch wel wat je wil?

 

  • Start met je waarom, want als je niet weet waarom je iets wil gaan doen, wat zeker in de eerste weken niet fijn zal zijn, moet je een back up plan hebben en dat is je waarom. Want waarom wil je in hemelsnaam ineens drie keer in de week gaan fitnessen, of waarom wil je in hemelsnaam ineens gezonder gaan eten, of waarom is beter slapen voor je zo belangrijk. Want stel dat jij je doel ( je voornemen) niet gaat halen, wat dan? Is het dan okay of is het zo belangrijk voor je dat je er ook wel een beetje pijn voor wil voelen.

 

  • Schrijf je waarom op, met de kleine stappen die je gaat zetten, je kan beter starten met bv 1x per week fitnessen en een of twee keer gaan wandelen en het vol houden dan fullspeed gaan en na de eerste week afhaken.

 

  • Ga niet te veel ineens veranderen en willen, want dan ga je niet volhouden, begin met een ding en als je daar een meester in bent, voeg dan iets toe, daarmee creëer je een succesverhaal in je hoofd, waardoor je vertrouwen groeit en daarmee het vertrouwen dat het wel gaat lukken.

 

  • Stel een doel, bv als ik mijn dol haal bv twee keer in de week fitnessen, dan mag ik op zaterdag een glas wijn drinken, met een klein bakje chips. Of als ik de hele week gezond heb gegeten, dan mag ik in het weekend een bakje chips, want jezelf belonen mag zeker alleen niet al starten op woensdag omdat je al een keer bent gegaan, snap je wat ik wil zeggen.

 

  • Verwacht niet binnen een week al resultaat, ja ik hoor vaak ja het duurt te lang, dat kan maar je lijf en geest heeft wat meer training nodig, want die heeft in een andere stand gestaan. Zet dan een tussen doel in je hoofd, bv ik wil dit om me gezonder te voelen, dus ik werk aan mijn gezondheid en ik ga me iedere dag wat beter voelen. Of ik werk aan mijn nieuwe ik, dit doe ik om me fitter en energieker te gaan voelen, zodat ik me lekker in mijn vel voel zitten, daarom ga ik nu sporten, of wandelen en ik geniet van de verandering in mijn hoofd en lichaam.

 

  • Plan je acties in, dus ipv ik ga twee keer in de week fitnessen, op dinsdag en donderdag ga ik fitnessen van 19 tot 20, of zet een kruis in je agenda op woensdag ochtend en zet daar tijd voor mezelf, en ga lekker in bad zitten, of naar een masseur en zet het in je agenda of kalender, zo blijf je makkelijker trouw aan je voornemen en ga je het ook echt doen, dus plannen.

 

  • Maak goede afspraken met het thuisfront, want de kans is groot dat zij andere voornemens hebben of helemaal geen, maak duidelijk waar ze jou mee kunnen helpen enne je hoeft geen toestemming te vragen he, mededelen is genoeg en dat ze je ondersteunen ipv tegenwerken zou ook wel handig zijn.

 

 

Wat nu, welke eerste stap ga je zetten?

 

Wat mij altijd helpt is het van me afschrijven, wat wil ik en waarom en wat of wie kan me helpen en wat kan me tegenwerken, moet ik hulp inschakelen, kortom wat heb ik nodig om mijn doel te bereiken. Nog belangrijker is om te voelen of het echt jouw doel is, wil je dit echt of denk je dat het van je verwacht wordt, dit test je door te zitten en te voelen, stel dat je het doel niet gaat bereiken, wat gebeurt er dan in je hoofd en lijf, als het je niks doet is het niet je doel, als je onrustig wordt en een gevoel krijgt kak dat voelt echt niet okay als ik het niet haal, dan is het je doel en heb je veel meer kans om het te behalen.

 

Succes!

 

Kan je wat met de tips, wil je het me laten weten! Dat zou ik echt heel fijn vinden.